Az eladás scifibe illő művészete? A neuro-marketing titkai
Az agykutatás és a marketingtevékenység házasságából született tudomány feltárja, hogy mire is vágyunk valójában mi fogyasztók. Vagy legalább azt elárulja, hogy milyen eszközökkel lehet minket vásárlásra ösztönözni. Véget érne a marketingesek vaktában lövöldözésének korszaka?
Na jó, de mi ez?
Az eladás művészete manapság új irányba tart, a fejlett világnak úgy tűnik nem elég a klapkai 'Uram ne a nőt nézze!" és tudományos alapokra helyezik a marketingtevékenységet. Ennek eredménye a neuromarketing tudománya, aminek keretein belül agykutatók, mérnökök és orvosok vizsgálnak bennünket számszerűsítve és patikamérlegen mérve, hogy a különböző reklámüzenetek milyen módon hatnak a kognitív gondolkodásunkra.
Mire jó?
Az emberek nem azt mondják amit gondolnak. Ahogy Jon Steel stratégiai tervező fogalmaz:
Az emberek egy része aszerint felel egy-egy kérdésre, hogy érzése szerint a moderátor mit akar hallani tőle. A válaszok inkább afelé mutatnak, hogy a megkérdezett szerint a kérdést egy művelt, intelligens ember hogyan válaszolná meg.
Tehát a neuromarketing egyik legnagyobb előnye, hogy a mai napig leggyakrabban alkalmazott fókuszcsoportos és kérdőíves vizsgálatokhoz képest sokkal objektívebb képet mutat, egy kérdőívet könnyebb hamisan kitölteni, mint kamu agyi aktivitást produkálni.
Több vizsgálat is igazolta a módszer sikerét. Az egyik legismertebb történet egy kólateszt, a '70-es évekből. A vakteszt során az emberek a Pepsit választották, viszont a csoport azon tagjai közül, akiknek előre megmondták mit isznak, sokkal többen választották a Coca Colát. A csoport két részének vizsgált agyi aktivitása természetesen tökéletesen eltért egymástól.
Forrásom a HVG pedig idéz egy sztorit Marco Iacoboni neuromarketinggel foglalkozó agykutatótól, amikor is amerikai nőknek olyan reklámokat mutattak, amiben a női szereplő attraktivitása fontos szerepet játszott. A vizsgálatba bevont hölgyek verbálisan egyértelműen negatívan ítélték meg a videókat a női szexualitás lealacsonyító használata miatt, viszont az agyukat vizsgálva Iacoboniék azt a felfedezést tették, hogy a vizsgált csoport tagjai nem csak empátiát éreztek a reklámban szereplő nők iránt, hanem azonosulni is szerettek volna velük.
Néha azt sem tudjuk pontosan, mit szeretünk.
Foglalta össze Iacoboni.
Hogyan csinálják?
Elérkeztünk a várva várt tudományos kérdéshez. Mindezt hogyan viszik végbe a derék agykutatók? Számos eszköz áll rendelkezésükre, tételesen felsorolva:
- Mágneses rezonancia vizsgálattal (fMRI)
- Mágneses elektroenkefalográffal (MEG)
- Transzkraniális mágneses stimulációval (TMS)
- És a jó öreg Elektroenkefalográffal (EEG)
Forrás: HVG
(Képforrások: observationbaltimore.com, greenbookblog.org, insight.kellogg.northwestern.edu)